Fazekas Csaba: A felekezetalapítás kérdése a két
világháború közötti Magyarországon
Valamennyi
kor valamennyi államalakulata számára problémát jelenthetett egyes új, az
ismert és/vagy támogatott egyház(ak)tól eltérő vallási mozgalom megjelenése és
terjedése. (A középkorból ezeket mint „eretnekmozgalmakat” ismerjük,
hozzávetőlegesen a 18. századtól azonban „szekták”-ról szoktunk beszélni, azzal
összefüggésben, hogy a reformáció majd a felvilágosodás alaposan átértékelte
mind a katolikus egyház hatalmi súlyát, mind a vallási másság ellen
alkalmazható eszközeit – miközben az utóbbival szembeni bizalmatlansága
lényegében változatlan maradt.) Az említett egyébként rendkívül heterogén
csoportokat nevezhetjük összefoglalóan – kerülendő a pejoratív jelentésű és
öndefinícióként nem használatos terminusokat (elsősorban a „szekta” kifejezést)
– a 19. század második felétől mindenképp kisegyházaknak, melyek léte
bonyolult és szerteágazó belbiztonsági, erkölcsrendészeti, az állam-egyház
viszonyával összefüggő stb. kérdéseket vetettek fel (ezt tekinthetjük röviden szektakérdésnek),
továbbá melyekre az egyes államok ugyanazon mozgalom esetében is különféle
válaszokat adhattak. Volt, ahol megtűrték, esetleg támogatták azok
tevékenységét, vagy csak hűvösen tudomásul vették felbukkanásukat, máshol
azonban mindent elkövettek visszaszorításukra, s ebben alkalmazhattak különböző
hatósági eszközöket, a burkolt zaklatástól a fizikai üldözésig. Megítélésünk
szerint a szektakérdés sokkal több, mint néhány különc vallási életet élő és
propagáló személy belső ügye, ugyanis a kisegyházak megítélése szoros
kapcsolatban állt az egyes korszakok uralkodó eszméivel, azok gyakorlati
megvalósulásával. Vagyis tanulságos adalékokkal szolgálhat egy rendszer
működésének megismerésében, különösen állam és egyház kapcsolatának
vonatkozásában.
A két világháború közötti Magyarországon a Horthy
Miklós nevével fémjelzett rendszer elejétől fogva szoros kapcsolatot épített ki
a történelmi keresztény (római katolikus, református, evangélikus) egyházakkal.
Az első világháború, illetve az 1918-19-es forradalmi mozgalmak permanens
fenyegetettség-érzést váltottak ki minden újjal, ismeretlennel szemben, továbbá
a rendszer irányítói társadalmi-gazdasági feladataikat a „nemzet erkölcsi
helyreállításának” programjával is összekapcsolták, mely alatt lényegében a
történelmi egyházak fokozott közéleti-politikai szerepvállalását
értették. Utóbbiak pedig a liberalizmus korszakának tulajdonított
elvallástalanodás (indifferentizmus, laicizálódás) megállítását remélték, a
katolikus püspöki kar pedig kimondottan az állam segítségével igyekezett az
1894-95-ös ún. egyházpolitikai törvényekkel elszenvedett presztízsveszteségeit
is mérsékelni.
Ezen a ponton kapcsolódhatunk először a dolgozatunk
címében is felvetett problémakörhöz, a felekezetalapítás kérdéséhez.
(Természetesen alábbiakban nem a felekezetalapítás teológiai kérdéseiről, vagy
egyháztörténeti adalékairól kívánunk szólni, hanem a kérdés jogi
szabályozásáról, vagyis arról, hogy egy állam mikor járult hozzá, hogy keretei
között X. vagy Y. felekezet szervezetten tevékenykedjen.) A szektaügyek
megítélésének egyik legérzékenyebb pontja az a kérdés, hogy egy állam mikor és
milyen feltételek mellett járuljon hozzá valamely vallási közösség elismertetéséhez,
hatóságai által történt legitimitást biztosító bejegyeztetéséhez, legális
szerveződésének tudomásul vételéhez. Az európai illetve észak-amerikai államok
újkori története alapján lényegében kétféle (pontosabban ha ezek valamilyen
„keverékét” számítjuk, úgy háromféle) elvet tapasztalhatunk egy megalakulni
kívánó vallásfelekezettel szemben támasztott állami eljáráskor. Vagyis az állam
megfogalmazhat formai illetőleg tartalmi feltételeket. Előbbi
lehet például az adott felekezet létszáma, valamiféle szervezeti kritérium (pl.
egy hitközség legitim vezetőségének kiállítása), vagy működési időtartam. (Ide
sorolhatók például a magyarországi rendszerváltó törvények egyik sokat vitatott
jogalkotásának, a vallásszabadságról rendelkező 1990/4. tc.-nek egyes pillérei,
hiszen 100 természetes személy aláírását tekinti alapfeltételnek, de ugyanilyen
jellegű annak 1993-as illetve 1998-as módosítási kísérlete is, melyek jelentős
létszámemelést vagy 100 éves működést hoztak szóba.) Tartalmi feltételnek
számít rendszerint az erkölcs, a törvényes rend, mások világnézeti
szabadságának védelme, minderről az érintettektől írásos (hitelvi) nyilatkozat
szerkesztésének követelése stb. A felekezet jogi szempontból történő
megalakítása – állami elismertetése – bekövetkezhet továbbá úgy, hogy az állam
inkább csak adminisztratív teendőket lát el, mintegy automatikusan tudomásul
veszi pl. a formai kritériumok meglétét (az említett 1990/4. tc. hasonló helyzetet
teremtett), vagy úgy, hogy az állami tényező (szaktárca, törvényhozás, bíróság)
többé-kevésbé széles mérlegelési jogkörrel rendelkezik az engedélyezés megadása
vagy megtagadása vonatkozásában.
A 19. században megszületett liberalizmus egyházpolitikai
téren – például a rendi-feudális modell helyébe polgári berendezkedést
teremteni igyekvő magyar szabadelvűek esetén – az állam és az egyház
összefonódása helyett e szférák elválasztását, az államegyházi modell helyett a
felekezeti jogegyenlőséget, a vallásgyakorlás korlátai helyett annak
szabadságát biztosító törvényeket követeltek. Vonatkozó programjuk azonban a
vallásszabadságot elsőként törvénybe iktató 1848/20. tc. elfogadásáig, illetve
a kiegyezés stabilizálódásának időszakáig érthetően csak a történelmi
hagyományokkal és jelentős társadalmi támogatottsággal rendelkező egyházak (a
két protestáns nagyegyház: az evangélikusok és a reformátusok, továbbá az
unitáriusok és a görögkeletiek, majd később az izraeliták) hívei vonatkozásában
fogalmazódott meg. (Ez a megállapítás egyébként kisebb megszorításokkal még az
egészen eltérő hagyományokkal – a „négy bevett vallás” 1568-as tordai
országgyűlésen megfogalmazott rendszerével Európában kuriózumot teremtő –
Erdélyre is vonatkoztatható.) A kiegyezést követő évekig Magyarországon
egyszerűen nem kellett az államnak az újonnan szerveződő felekezetek
problémájával a jogalkotás és az államigazgatás szintjén foglalkoznia. (Persze
vonatkozó elméletek már a felvilágosult abszolutizmus – például II. József
– érvrendszerében is megszülettek, rendszerint olyan módon, hogy a felekezeti
tolerancia legfeljebb a történelmi protestáns egyházak egyenjogúsításának
határáig terjedhet, a kisebb szektákra azonban semmiképpen.)
Először az 1860-as évek végén – az 1870-es évek elején
kibontakozott egyházpolitikai vitákban merült fel a gondolat, hogy az egyénnek
megadott szabad vallásgyakorlás jogát azok szervezett (sőt: újonnan
szervezett) közösségeitől sem lehet elvitatni. Eötvös József második
kultuszminisztersége idején tudatosan készült a problémakör rendezésére. 1870.
április 7-én a vallásszabadságról szóló törvény beterjesztésekor például a fő
hangsúlyt az állam legfőbb felügyeleti jogának biztosítására helyezte,
melyet – többek között – azzal is elősegíthetőnek vélt, hogy „azon vallásfelekezetek,
melyek eddig törvényesen nem ismertettek el, tartoznak szervezeti
alapszabályaikat a kormányhoz felterjeszteni.” Általában elmondhatjuk, hogy a
polgári átalakulás felgyorsította a felekezeti pluralizálódás tendenciáját;
továbbá törvényszerűen vetette fel a kérdést (liberálisok és konzervatívok,
vagyis a politikai élet valamennyi résztvevője számára), hogy ha az állam
elvben elismeri polgárainak szabad döntési jogát az egyén által követni kívánt
vallási tanítások vonatkozásában, vagyis a látogatni kívánt egyház
megválasztásában (például azáltal, hogy lehetővé teszi a katolikusok protestáns
hitre térését és viszont), akkor előbb-utóbb foglalkoznia kell azzal a
lehetőséggel is, hogy lakosainak egy csoportja önálló, szabad döntése folytán
új felekezetet hoz létre, melyben a transzcendencia iránti lelki igényeit
megélheti, világnézetét a gyakorlati életében is alkalmazhatja. Mindez nem kis
dilemmát jelentett, hiszen az elvi liberalizmus következetessége lehetővé
kívánta tenni – elvben korlátlan számú – új felekezet létrejöttét, melyekkel
szemben csak a törvénytisztelet és a közerkölcsiség tiszteletben
tartását állíthatták feltételül. Mindezt nemcsak elvi jelentőségű érveléssel,
hanem a történelmi tapasztalatra (például a lutheránus illetve kálvinista
irányzatok megszületésével és elterjedésével összefüggő történelmi eseményekre)
építő argumentációval is alátámaszthatták. A 19. század közepétől mindezt az
egyre jobban kibontakozó – parlamenti viharokat is kiváltó – nazarénus mozgalom
magyarországi megjelenése is felerősítette. Így érthető, hogy az 1890-es évek
elején elemi erővel kirobbanó egyházpolitikai vitában a római katolikus egyház
nemcsak a házasságjoggal, a vagyoni kérdésekkel, hanem a szabad
vallásgyakorlással összefüggő felekezetalapítás-jog célba vételével is
igyekezett az – állam-egyház viszonyt Magyarországon jókora késéssel polgári
alapra helyező – törvénykezéssel szembeszegülni, a „szektásodás” veszélyeire
figyelmeztetni stb.
Mint tudjuk, agitációjuk végül sikertelen lett, és a
hazai Corpus Jurisba az egyházpolitikai törvények megkoronázásaként került be
az 1895/43. tc., mely a 20. század folyamán napjainkig a vonatkozó
kérdések kiinduló pontját képezi. A törvény leszögezi, hogy vallását
Magyarország valamennyi felnőtt polgára szabadon gyakorolhatja (a közerkölcsök
és a törvényesség kritériumainak határain belül), és a vallásfelekezetek
tekintetében három pólusú rendszert állított fel: a bevett, a törvényesen
elismert és a törvényesen el nem ismert (vagy tűrt) felekezetek (szekták) kategóriáját.
Utóbbiak a jogértelmezés szerint nem tekinthetők egyebeknek, mint olyan
magántársulatoknak, melyekben a tagok egyéni vallásszabadságai maradéktalanul
érvényesülnek, de összességük nem tekinthető jogi személyiségnek, rájuk az
egyesülési jog rendelkezései irányadók. Bevett felekezetnek számítottak a
történelmi múlttal és az állam széleskörű támogatásával felruházott vallások:
római és görög katolikus, református, evangélikus, unitárius, görög keleti,
izraelita. (Utóbbi az éppen ekkor elfogadott 1895/42. tc.-kel, az ún. recepciós
törvénnyel nyerte el a felekezeti egyenjogúságot a történelmi keresztény
egyházakkal.) A törvény egyik jelentős nóvuma volt a felekezeten kívüliség elvi
lehetőségének biztosítása a semmilyen elkötelezettséget vállalni nem akaró, a
meglévő felekezeti határokon kívül élni kívánók számára. A másik jelentős
újdonság annak a jognak a törvénybe iktatása, hogy magyar állampolgárok immáron
törvényesen, állami elismertetés reményében hozhatnak létre új
vallásfelekezeteket. Ezt egyrészt az 1. §. nyomatékosította azáltal, hogy a
szabad vallásgyakorlatot nemcsak a magánéletben biztosította, hanem annak
„külsőképpen történő” (vagyis nyilvános) kifejezésének jogosultságát is. A
különféle vallási nézetekkel bíró csoportosulások közül azokat ruházhatták fel
„törvényesen elismert” kitétellel, melyek egyrészt legalább egy működő
hitközséget megszerveztek, másrészt hitéletükre vonatkozóan az államhoz
benyújtott szervezeti szabályzatukat a vallás- és közoktatási miniszter
jóváhagyta. Ez a jogi szabályozás megint csak figyelemre méltó: a megalakulni
kívánt vallásfelekezet törvényesítésekor nem elsősorban formai kritériumokat
vett figyelembe (mint például a felekezet tagjainak száma), hanem – Eötvös
József említett fejtegetését visszhangozva – az állam döntési jogát
hangsúlyozta annak mérlegelésében, hogy az új felekezet megtartja-e a közrend
és a közerkölcsiség normáit. Nem preventív, védekező, sokkal inkább pozitív,
nyitottságot sugalló törvény, egyszerűbben szólva: nem a vallással való
visszaélés elleni védekezést, hanem annak törvényes keretek közötti gyakorlását
állította középpontba.
A törvényesen elismert státus gyakorlati jelentőségét
éppen abban jelölhetjük meg, hogy a századforduló liberális törvényhozása ezzel
a köztes kategóriával próbált valamiféle átmenetet teremteni a nagy
társadalmi támogatottságú, illetve tradíciókkal rendelkező egyházak illetve az
újonnan alakult, nyilván kevesebb tagot számláló, eltérő hagyományokkal és
szokásokkal bíró vallásfelekezetek közé. A középszint, vagyis az elismert
státus egyrészt jelentette az érintett felekezet szabad szervezkedésének
(missziójának) lehetőségét, egyházközségei létrehozását, mint jogot; ugyanakkor
elismerte az állam legfőbb felügyeletének elvét és az ország törvényeit, mint
rá háruló kötelezettséget. E státusú vallási közösségek ugyanakkor nem
részesülhettek a bevett felekezeteknek járó előjogokból, például nem élhettek a
politikai életben való közvetlen részvétel (pl. főrendiházi tagság stb.), az
éves költségvetésekben biztosított jelentős állami támogatások stb.
élvezéséből. Az állam szándéka nyilvánvaló: a törvényesen elismert státusúaknak
mintegy ki kell állni az idő próbáját, hosszabb távon – rendezett körülmények
közötti működéssel – „kiérdemelni” a bevett felekezetek közé emelkedést.
Fontos megállapítani, hogy a törvény elfogadásakor a
„törvényesen elismert” felekezeti kategória „üres” volt, ami önmagában jelzi: a
törvényhozás a később megalakulni kívánó vallásfelekezetek részére hozta azt
létre. Amikor 1905-ben egy kultuszminiszteri rendelet törvényesen elismertnek
minősítette a baptista felekezetet, úgy tűnt, valóban megindul a kisebb
vallásfelekezetek államilag jóváhagyott alakulásának folyamata. Az állam ezzel
ugyanis mintegy „komolyan gondolta”, hogy a kisebb támogatottságú vagy újabb
vallások híveinek is ugyanolyan joga felekezetként megszerveződni és vallási
felfogásukat megélni, mint a katolikusoknak és reformátusoknak, a bevett és
elismert felekezetek közötti különbségtétel ugyanis nem a törvényes működés
jogi kereteire vonatkozott. Az 1906 utáni koalíciós kormányzás, majd a háborúba
sodródó ország belpolitikai viharai nem teremtettek alkalmas körülményeket a
felekezetalapítás további jogi elismertetéséhez. 1916-ban azonban mégis sor
került egy újabbra, amikor is nem kultuszminiszteri rendelet, hanem parlament
által alkotott törvény (1916/17. tc.) nyilvánította törvényesen elismert
felekezetnek a mohamedán vallás követőit. (A döntés mögött azonban nyilván nem
a felekezeti élet további liberalizálására irányuló törekvés játszott fő szerepet,
hanem a háborúban a központi hatalmak sorába lépett Törökországnak – a
Monarchia katonai szövetségesének – tett gesztus, illetve a boszniai muzulmánok
megnyugtatásának szándéka. Vagyis a törvényt – szemben a baptistákra vonatkozó
korábbi rendelettel – egyértelműen aktuálpolitikai indíttatásúnak
tekinthetjük.)
A világháborút követő forradalmak, a trianoni béke
majd az ellenforradalmi rendszer létrejötte után – nyilván nem függetlenül az
állam-egyház viszonyt gyökeresen eltérően értelmező keresztény-nemzeti
ideológia térnyerésétől – alapvetően változtak meg a felekezetalapítás
politikai keretei, mindenekelőtt az elismertetést kézben tartó állam
egyházpolitikai szándékai. Már 1919 végétől, 1920 elejétől nyilvánvalóvá vált a
történelmi egyházak állami szerepének felértékelődése, illetve azon felfogás
uralkodóvá válása, hogy minden új társadalmi jelenség csak a kívánatos egységet
bontja meg, ezért veszélyes, inkább visszaszorítani, mint legitimálni kell. A
kisebb felekezetek (ekkor már egyértelműen szektának minősített közösségek)
szemmel tartásakor az állam egyértelműen az azokra amúgy is ab ovo görbe
szemmel néző történelmi keresztény egyházak álláspontját tette magáévá, illetve
azok közreműködésére támaszkodott a felekezetalapítás elvi kérdéseinek tisztázásakor
továbbá gyakorlati kivitelezésekor. 1921 decemberében például a kultusztárca
körlevéllel fordult a történelmi egyházak püspökeihez, és széles körű, bizalmas
adatszolgáltatásra, továbbá állásfoglalásra kérte őket az egyházmegyéjük
területén élő szektákkal kapcsolatban.
Nagyon fontos megjegyezni ezen a ponton, hogy a
beérkezett adatokat 1923-ban újabb körlevélben összegző Klebelsberg Kunó (a
korszak meghatározó jelentőségű kultúrpolitikusa) kezdeti egyházpolitikájából a
századforduló liberális törvényhozása által kezdeményezett gyakorlat
folytatásának szándéka rajzolható ki. Klebelsberg először is regisztrálta a
tényt, hogy hazánkban jelentős méreteket kezdett ölteni a különböző keresztény
irányzatú, történelmi egyházakon kívüli vagy azokkal épp teológiailag
szembeforduló vallási mozgalmak elterjedése. A fejleménynek – mint leszögezte –
maga sem örült, viszont úgy vélte: „A mozgalmak a lelki élet körébe tartozván
az 1895. évi 43. tc.-kel és a trianoni békeszerződéssel is biztosított
szabadságot élvezik, úgy hogy itteni részről történő beavatkozással a belső
fejlődés jogát meggátolni alig áll módunkban.” Már a megváltozott szándék
jeleként azonban hozzátette, hogy ezek a vallási mozgalmak államellenesnek is
látszanak, Amerikából terjednek el, különben is internacionalista irányzatúak,
ezért mindenképpen fokozott figyelmet érdemelnek, s a kultusztárca számít a
történelmi egyházak éberségére és az állami szervek adott esetben történő
figyelmeztetésére. A miniszter ekkor még a vallásosság fellendítésében látja a
szekták meggátolásának útját, mint írta: „lelki mozgalmakról lévén szó, jogi
kényszerrel ellenük alig tehető valami, lelki irányú kell, hogy legyen” a
védekezés is. Klebelsberg végkövetkeztetése azonban összességében mégis
pozitív, s a századforduló törvényesítési eljárásának folytatását, a
felekezetalapítás jogának további gyakorlását helyezte kilátásba. Érvelésében
központi helyre azt a gondolatot állította, hogy mivel e csoportok
szerveződését végleg meggátolni úgysem lehet, arra kell törekedni, hogy
legalizálásukkal az állam ellenőrzése alatt fejtsék ki tevékenységüket.
Különösen a metodistákat és az adventistákat vélte „veszélytelennek”, sőt a
hazai társadalmi-politikai viszonyok között hasznos tevékenységet folytató
közösségeknek is, ezért az 1895/43. tc. felekezetalapításra vonatkozó
szakaszainak kiegészítésére tett javaslatot a vallásegyesület fogalmának
bevezetésével és „megtöltésével”. Ez értelmezésében a meglévő törvényesen
elismert státusnál is szűkebb érvényű, a társadalmi egyesületek speciális
irányú csoportját jelentette volna, de mégis csak a vallásszabadság intézményes
keretek közötti gyakorlásának biztosítékát tartalmazta. Érdemes a miniszter
okfejtését felidézni: „[Az el nem ismert felekezetek] csupán a közigazgatási
hatóság rendőri szempontú ellenőrzése alatt állanak, felmerült a gondolata
annak, hogy szakszerű felügyelet alá helyeztessenek, mely felügyelet az 1895.
évi 43. tc.-nek a jövőben elismerendő vallásfelekezetekre vonatkozó
rendelkezései mintegy kiegészítéseként úgy volna esetleg a tapasztalt
szükségből elérhető, hogy a hívek a vonatkozó törvényi rendelkezés
figyelembevételével egyesületbe tömörítve vétetnének a vezetésem alatt álló
minisztériumnak is felügyelete alá, amikor is közvetlen és szakszerű ellenőrzés
alá volnának vonhatók. Ezen eljárással meghonosíttatnék a vallásegyesület, mely
jogi vonatkozásban az előkészítés alatt álló egyesületi törvény kapcsán
nyerhetne további szabályozást úgy, hogy ezzel ezen országunk történelméből
kinőtt autonomikus alakulatokra és életviszonylatra is kiterjesztetnék
törvényhozásunk és kormányzatunk.” (Kiemelés az eredetiben.)
Ez egyben az utolsó olyan állami megnyilatkozás is,
mely a Horthy-korszakban a felekezetalapítás jogának további gyakorlására utal.
Klebelsberg hamar megváltoztatta véleményét, és a felekezeti paletta
színesítése helyett – a keresztény-nemzeti eszmekörből következő módon – a
meglévő egyházpolitikai állapot bebetonozásának, az állam és a történelmi
egyházak szervezeti-ideológiai összefonódásának álláspontjára helyezkedett, mely
utóbbiak fokozott állami szerepvállalását a magyarság lelki egységének
szilárdításaként, az új felekezetek elismerését pedig a társadalom erőinek
szétforgácsolásaként értelmezte. Így az általa 1923-ban elmondottakból nem lett
semmi, sőt ekkortól datálhatjuk azt a gyakorlatot is, hogy a felekezeti
joggyakorlás szélességének megítélése (magyarán a felekezetalapítás joga) a
kultuszminisztérium helyett a belügyminisztérium kezében súlypontozódott. A
kisegyházak ügyeit ettől kezdve nem a vallásügyi igazgatás, hanem az állam- és
a közbiztonság oldaláról közelítették meg, e vallási mozgalmakban a társadalom
és az állam rendjének potenciális ellenfeleit látták, ezért kezelésük kizárólag
a rendvédelmi szervek (rendőrség és csendőrség) feladatkörébe került.
Következtetésünk így röviden összegezhető: a
Horthy-korszakban újabb felekezet törvényes elismertetésére nem került sor,
sőt a második világháború felé haladva egyre inkább szűkültek a kisegyházak
vonatkozó lehetőségei, fogyatkozott az állami elismertetéshez szükséges
politikai háttér. Pedig többen megkísérelték a vallási élet sokszínűbbé tételét
saját elismertetésük ügyével összekapcsolni. A korszakban a már 1920-ban is
érvényes felekezeti besorolásokon az állam csak egyetlen alkalommal eszközölt –
akkor is negatív irányultságú – változtatást: 1942-ben az országgyűlés hatályon
kívül helyezte az említett 1895/42. tc.-et, vagyis megvonta a bevett státust az
izraelita felekezettől és visszaminősítette azt törvényesen elismertnek. (Az
1942/8. tc. hivatkozási alapjának az izraelita felekezet egyéni és közösségi
joggyakorlatában szükséges „harmonizáció” szükségességét nevezték – a három
zsidótörvény életbe lépését követően.)
Mindennek okát egyértelműen abban jelölhetjük meg,
hogy a Horthy-rendszer deklaráltan életben tartotta a századforduló
egyházpolitikai törvényeit, köztük az 1895/43. tc.-et (sőt azt valamennyi
vallási vonatkozású rendeleténél kizárólagos hivatkozási alapként használta), a
szabad vallásgyakorlattal foglalkozó paragrafusoknak azonban nem az eredeti (bővítő),
hanem nagyon is szűkítő, korlátozó értelmezését nyújtotta. A törvényből
nem az állam által kínálható engedményekre, hanem az általa állítható
korlátokra helyezte a hangsúlyt. A felekezetalapítás vonatkozásában sem az
elismertetés lehetőségét és kritériumait ragadta meg, hanem azt a jogot, hogy
az állam senkit nem minősít elismert felekezetnek, ha úgy akarja. Az említett
1895. évi törvénnyel való szembefordulás több ponton is megragadható, példaként
csak azt említjük, hogy míg az elismertetés alapvető feltételeként a törvény
csak a törvényességet és a közerkölcsiség tiszteletét rögzítette, addig a
Horthy-rendszer hatóságai első helyre a felekezetek szabadságának
mérlegelésében a fennálló rend iránti politikai megbízhatóságot helyezték,
a gyakorlati megvalósításkor pedig nem a megalakult hitközségi szervezet
létére stb. voltak tekintettel, hanem a történelmi egyházak érzékenységére,
utóbbiak kivételezettségének tiszteletben tartására. Túlzás nélkül úgy is
fogalmazhatunk, hogy a törvényesen elismert vallásfelekezeti státussal a
Horthy-rendszer nem nagyon tudott mit kezdeni, hiszen azt a korábbi
államrendszer kifejezetten a nem törvényellenes tevékenységet folytató új
vallási képződmények legalizálására szánta, amit a történelmi egyházak és a
kereszténység elveit politikai eszközökkel megvalósítani kívánó csoportok
egyaránt nem tartottak kívánatosnak. Nagyon jellemző példa még minderre, hogy a
baptista felekezet hivatalos jogállásában egyszer sem kezdeményeztek módosítást
(vagyis, hogy megszüntessék törvényesen elismert besorolását), ugyanakkor a
korszakban keletkezett, bizalmas vallásügyi szabályozást tartalmazó valamennyi
belügyminiszteri utasítás, rendelet ugyanolyan szektának tekintette a
baptistákat, mint az elismertséggel nem rendelkező közösségeket, s eszerint is
jártak el velük szemben. Ha meg is említették eltérő jogállásukat,
megfigyelendő társadalmi veszélyforrást látott bennük, ugyanúgy, mint az
adventistákban, a pünkösdiekben stb.
A trianoni békét becikkelyező 1921/33. tc. 55. §-a
viszonylag pontosan körülírta a vallásszabadság értelmezésével kapcsolatos
alapelveket: „Magyarország minden lakosát megilleti az a jog, hogy bármily
hitet, vallást vagy hitvallást nyilvánosan vagy otthonában szabadon
gyakorolhasson, amennyiben azok gyakorlata a közrenddel és a jó erkölcsökkel
nem ellenkezik. Ezekkel a rendelkezésekkel szemben semmiféle rendelet vagy
hivatalos intézkedés nem lesz hatályos.” Ugyanakkor a Horthy-kor állama ezzel
teljesen ellentétes módon kizárólag „bizalmas” illetőleg „szigorúan titkos” minősítésű
belügyminiszteri rendeletekkel szabályozta a vallásszabadság megvalósulásának
gyakorlati kérdései,t kisegyházak vallási életét. (Évente – két évente kaptak a
helyi rendőr- és csendőrhatóságok átfogó jelentőségű vallásügyi rendeletet,
egyes közösségek konkrét ügyeiben pedig folyamatosan bocsátottak ki ilyeneket.)
Ugyanezen törvény még azt is rögzítette, hogy „minden magyar állampolgár faji,
nyelvi vagy vallási különbség nélkül a törvény előtt egyenlő és ugyanazokat a
polgári és politikai jogokat élvezi”. A magyar állam azonban a
Horthy-korszakban következetesen diszkriminatív felekezeti politikát folytatott
a törvényes rendet tiszteletben tartó, ugyanakkor a történelmi egyházak
nemtetszését kiváltó kisegyházak irányában.
A korszak jogi kézikönyvei rendszerint a
felekezetalapítás „befagyasztását” azzal indokolták, hogy az elismertségért
folyamodó, vagy legalább is arra számító kisegyházak nem felelnek meg az
1895/43. tc. kritériumainak (holott, mint jeleztük, nem erről volt szó), vagyis
erkölcstelenek illetőleg a közrendre veszélyesek. Egy törvényesen el nem ismert
felekezetről – például egy közigazgatási tanfolyamra írott összefoglalás
szavaival – pedig csak azt tartották fontosnak kijelenteni, hogy mit nem
élvezhet: „jogi személyiségét a törvény el nem ismeri, vagyonszerzését nem
engedélyezi, szervezkedési jogát figyelembe nem veszi. Ilyen egyházak nem
vehetik igénybe híveiknek vagyoni hozzájárulását az egyház szükségleteire,
egyházközséget nem alakíthatnak, iskolát fenn nem tarthatnak, nyilvános gyülekezeteik
a gyülekezési jog általános szabályai alá esnek, és a rendőri hatóságnál
bejelentendők s rendőri felügyelet alatt állanak.” A korszak jogmagyarázói
megpróbáltak éles különbséget tenni az egyének magán-vallásgyakorlata és azok
összessége között, nem véve figyelembe, hogy a vallási élet (például egy
istentisztelet) jellegéből adódóan közösségi tevékenység. Az 1943-as kiadású
hatályos rendeletgyűjtemény például így írt: „A szektákban a szabad
vallásgyakorlat jogát élvező egyes személyek önkéntesen társulnak közös vallási
céljaik elérésére. E társulásnak azonban sem közjogi, sem magánjogi
jogalanyisága nincs, és semmi vonatkozásban sem tekinthető jogilag szervezett
személyösszességnek. Az a szabadság, amit a szekták ilyformán törvényeink
szerint élveznek, az őket követő egyesek vallásgyakorlati szabadságának
összessége, de annál nem több.” Az ilyen típusú jogértelmezés inkább csak a
vallásos gyülekezetekkel szembeni hatósági fellépés indoklására volt alkalmas.
A törvényesen el nem ismert felekezetek vallási
gyakorlatának szabályozásáról az alapelveket az 1924-es belügyi rendeletben
dolgozták ki, ezeket 1939-ig folyamatosan ismételték, újra lerögzítették,
próbálták pontosítani. A lényeg, hogy a kisegyházak „állandó és éber
rendőrhatósági felügyelet és ellenőrzés alá veendők”, s elrendelték, hogy
valamennyi összejövetelüket külön gyűlésnek kell tekinteni, vagyis esetenként
bejelenteni, azokat a rendőr- és csendőri szerveknek rendszeresen figyeltetni,
az elhangzottakról jelentést tenni, a kiskorúakat (18 éven aluliakat) még az
alkalomszerű részvételtől is szigorúan eltiltani, sajtótermékeik terjesztését
minden lehetséges eszközzel akadályozni stb.
Az 1924-1944 közötti folyamatot jól illusztrálta a
metodista egyház jogi helyzetének kérdése. Már Klebelsberg is úgy ítélte meg,
hogy egy társadalmi szempontból kifejezetten hasznos tevékenységet folytató
neo-protestáns irányzatról van szó (létszámukhoz képest jelentős karitatív
tevékenységről), ráadásul kiterjedt nyugat-európai kapcsolataik miatt sem
kívánatos a metodisták közösségét „piszkálni”, nehogy hátrányosan befolyásolja
mindez Magyarország külföldi megítélését. 1928-ban a vallás- és közoktatási
minisztériumban komolyan szóba került a metodista egyház törvényesen elismert
felekezetté nyilvánítása, melynek első lépéseként a belügyminisztérium arra
utasította a rendőr-, csendőrhatóságokat, hogy a metodistákkal szemben enyhébb
elbánást tanúsítsanak, mint a többi szektával. Maguk a metodisták is bizonyosak
voltak hamarosan bekövetkező elismertetésükben. A rendvédelmi szervek
intézkedéseiben ugyanakkor nincs nyoma semmilyen differenciált kezelésnek, mint
ahogy az elismertetésre tett további jogi lépésnek sem. A harmincas években
újra szóba került, hogy a szekták között az államnak különbséget kell tennie,
amelynek a „veszélytelenek” esetén a jogi helyzetben is ki kell fejeződnie, és
a metodistákat egyértelműen ide sorolták. (Már csak azért is, mert
Nyugat-Európából ismételt tiltakozások futottak be egyes vidéki metodista
gyülekezetekkel szembeni hatósági túlkapások miatt.) Bizonyos dilemmák után
azonban mégis inkább a kisegyházakat belső jellegzetességeik figyelmen kívül
hagyásának, azok egy kalap alá vételének álláspontjára helyezkedett a magyar
belügyminisztérium. Amikor 1939-ben a háborús veszélyre való hivatkozással valamennyi
kisegyházat betiltották, egyedül a metodistákra nem vonatkozott az amúgy is
korlátozott egyesülési jog megvonása – mindez persze nem jelentette, hogy a
metodisták megúszták volna a hatóságok zaklatásait ebben az időszakban is. Az ő
példájuk egyértelműen megerősítette, hogy a felekezetalapítás és elismertetés
kérdését pontosan ugyanolyan mértékig határozzák meg a fennálló
jogszabályok, mint az állam – tételes jogban le nem rögzített – egyházpolitikai
irányvonala, ideológiai meghatározottsága.
A kisegyházi vallásosság közül korszakunkban a
baptisták mellett a metodisták, nazarénusok, adventisták, az Üdvhadsereg, a
különböző pünkösdi mozgalmak és a Jehova Tanúi tettek szert jelentősebb
támogatottságra. Ezek az újabb keletű vallási mozgalmak legnagyobb mértékben
épp a 20. század első évtizedeiben kezdtek elterjedni Európa államaiban, így
hazánkban is. Magyarországon az első világháború után azonban a hatalom
birtokosai mindezt – mint említettük – nem vallási jelenségnek tekintették,
hanem úgy magyarázták, hogy a történelem viharai összeroppantották nemcsak az
ország gazdaságát, hanem a „magyar nép lelkét” is, ezért keresnek új vallásokat
a „megzavarodott” emberek. Másrészt a nemzet ellenségeinek aknamunkáját vélték
felfedezni abban (az antant-hatalmakét ugyanúgy, mint a kommunistákét vagy a
zsidóságét), és a Bibliát így-úgy magyarázó kisegyházakat – melyek közéleti
célokat elvétve sem fogalmaztak meg – egyszerűen azonosították a rendszerre
veszélyes politikai mozgalmakkal. Ez a vélekedés a Horthy-rendszer
negyedszázada alatt egyre jobban felerősödött és a kisegyházakkal szembeni
hatósági intézkedéseket egyre sokrétűbbé tette. (Megjegyezzük, nyilvánvalóan
akkor is voltak, illetve lehettek a társadalomra valóban veszélyes, vagyis
köztörvényes bűnöket ideológiai elvekkel ötvöző, vagy akár az emberek vallási
jóhiszeműségével visszaélő, azokat anyagilag megkárosító egyének, az általunk
kisegyháznak tekintett említett csoportokról azonban ilyen eseteknek nem
találtuk nyomát.)
1925-ben az északkeleti megyékben rendeltek el
széleskörű nyomozást adventista és egyéb csoportok felszámolására, melynek okát
abban jelölték meg, hogy a kisegyházak egyszerre a kommunizmus ravaszul burkolt
ügynökei, az amúgy is „nemzeti szempontból megbízhatatlan” zsidóság cinkosai és
a kisantant által pénzelt társaságok. (A detektívjelentések számos
önellentmondása közül csak utóbbira hívjuk fel a figyelmet: a kisegyházakat
Romániában, Csehszlovákiában és Jugoszláviában is üldözték stb.) A
belügyminiszter 1926-ban újabb rendeletet bocsátott ki, melyben a rendőrséget
utasította, hogy a történelmi egyházak helyi képviselőjének kérjék ki a
véleményét a szekták elleni intézkedésekkor. Egy évvel később a kormány
újraszabályozta a kérdést, nem utolsósorban azért, mert a történelmi egyházak
vezetői a hatóságok erőteljes fellépését sürgették. A szektakérdés jelentős
belpolitikai ügyként való kezelésére utal, hogy 1928-ban négy miniszter
bizalmas értekezleten vitatta meg a szektaellenes tennivalókat.
A vidéki hatóságok számára azonban mindezt
nagyon nehéz volt megvalósítani, hiszen lényegében lehetetlennek bizonyult
annak előírása, hogy pontosan mit és miért kell tiltaniuk. Többek között minden
igyekezetük ellenére sem tudták definiálni, hogy mi sérti például a történelmi
egyházak hitelveit (amikor a katolikus és református teológiai felfogás is több
ponton ellentmond egymásnak) stb. Ezért a rendőri szervek inkább a szigorú
korlátozás álláspontjára helyezkedtek, eljárásuk indoklásául pedig nem
elkövetett konkrét bűnök felsorolását, hanem a nemzetre gyakorolt veszélyesség
általános frázisait használták, holott ilyesmi az érintett csoportok
hitelveiből még nyomokban sem volt kimutatható. Jellemző például a putnoki
főszolgabíró egy 1924-es rendelete, amely az adventisták ottani működését
tiltotta be: „nemzeti közérdekből sem kívánatos a szekta működése, mert a
szociáldemokrácia és kommunizmus internacionalizmusát olthatja a szívekbe […]
valószínű, hogy külföldi kémszolgálatra használják fel a szekta híveit, mely a
vallás leple alatt óhajtja nemzet- és hazafiatlan elveit megvalósítani.”
1928-ban egy Szabolcs megyei községben lakó metodista meghívott magához egy
prédikátort, aki a házigazdán és feleségén kívül két szomszéddal beszélgetett,
amikor csendőrök ütöttek rajtuk, a metodistát napokig fogva tartották. A
csendőri jelentés szerint az illető gyűlöletkeltő uszításával „összecsődítette
a falut” (ehhez hasonló sem történt) és egyébként is „politikailag
megbízhatatlan” (a terjedelmes nyomozati anyagból sem derül ki, hogy miért).
Egyik legnagyobb port felvert esemény Ibrány községben történt, ahol több tucat
földműves kívánt kilépni a református egyházból, saját – adataink szerint
különös, szigorú erkölcsösséget, de távolról sem közveszélyes elveket hirdető –
bibliai mozgalom létrehozása céljából. A hatóságok a legkülönfélébb címeken
akadályozták összejöveteleiket, majd a tizenkét vezetőt egyszerűen
elmegyógyintézetbe zárták. Mivel épelméjűek voltak, hamarosan visszanyerték
szabadságukat, persze kezelésük költségeit utólag velük fizettették meg. Az ügy
már a belügyminisztériumba is eljutott, ahol helyeselték a példátlanul szigorú
fellépést, mivel Budapestről úgy tűnt, hogy a szabolcsi falvak hasonló
mozgalmait „Amerikán keresztül a bolsevista Oroszország szítja”. A nem kis
logikai bukfencet tartalmazó feltételezés jellemző a korszak sajátos
ellenségképére, mely a belügyminisztérium aktáiban egy komplett magyarellenes
kémtörténetté alakult (a faluban megjelent állítólagos sötét öltönyös
férfiakkal együtt), anélkül hogy bármi konkrétumot is tartalmazna a vallásos társaság
nemzeti méreteket öltött „veszélyességével” kapcsolatban.
A felekezetalapítás jogának gyakorlása nagyon szorosan
összefüggött ebben a korban a történelmi egyházak megnyilatkozásaival,
abból, hogy vezetőik hogyan értelmezték az állammal történő kapcsolattartást.
Bár többnyire a kisegyházak erőteljes visszaszorítását szorgalmazták,
stratégiáik között azonban mutathatók ki eltérések. Zadravecz István római
katolikus tábori püspök például már 1920 körül a területi revízió
ellehetetlenítésének értelmezte a baptisták, adventisták stb. tevékenységét,
csak azért, mert egyesek – konkrétan kizárólag a nazarénusok és a jehovisták –
fegyverfogás-ellenes tanokat hirdettek, ezt azonban valamennyi vonatkozó
közösségre kivetítette. A katolikus püspöki kar 1925-ben – Prohászka Ottokár
fogalmazásában –főpásztori körlevelet adott ki a szekták ellen, továbbá számos
népszerűsítő röpiratot készíttettek ellenük. Ezekben nem pusztán katolikus
dogmatikai alapról bírálták a kisegyházak hitelveit, hanem azok társadalmi
veszélyességével, a nemzet egységét bomlasztó tevékenységgel vádolták őket,
mindazonáltal a szektakérdés megoldását alapvetően rendőrségi ügynek
tekintették. Csernoch János esztergomi érsek azzal is igyekezett a
belügyminisztert az erőteljesebb korlátozásra rábírni, hogy a bethleni
konszolidáció veszélyeztetését tulajdonította nekik. Zichy Nándor veszprémi
püspök még alaptalan előítéletek felkeltésével is igyekezett a közvéleményben
negatív képet kialakítani a kisegyházakról, a baptistákról többek között azt
írta, hogy ingyenes amerikai hajójegyet kínálnak az áttérőknek stb. A református
egyház szintén igyekezett a közvélemény mozgósító, továbbá a rendőrség
korlátozó eszközeit igénybe venni, mégis szektaellenes stratégiájában a
hitvédelmi és egyházfegyelmi eszközök alkalmazása került a középpontba.
Elhangzottak olyan református vélemények is, miszerint a belügyi szervek
fellépése inkább gyengíti a protestáns öntudatot, és elutasították azt a
felfogást, hogy – mint egy debreceni teológus írta – „a lelki gondozás evangyéliomi
fegyverei helyett börtönnel akarjunk magunknak híveket szerezni vagy
megtartani”. Az 1920-as évek második felére azonban jórészt átvették a
hatóságok érveit és helyesnek tartották az erőteljesebb államhatalmi fellépést.
Az evangélikusok 1926-ban tartott közgyűlésén a belügyminiszter jóval
határozottabb fellépését sürgették. A szektákat a „nemzet lelki egységének”
bomlasztásával vádolták, és szorgalmazták, hogy a történelmi egyházak országos
és helyi szinten is működjenek együtt a rendőri és csendőri szervekkel.
A felekezeti kérdések 1930-as években történt
változásainak vázolása előtt érdemes ennek illusztrálására néhány külföldi
párhuzamot is felhozni. A vallásszabadság kérdésében a 18. század vége óta
állandó hivatkozási és viszonyításai alapnak használt Egyesült Államok alkotmányában
az állam és egyház elválasztását akképpen értelmezték, hogy a polgárok
gyakorlatilag tetszőleges számú és irányzatú vallásfelekezetet létrehozhatnak,
működési engedélyüket az állam csak elismeri, ellenük kizárólag köztörvényes
bűncselekmények elkövetése esetén lép fel. Nem véletlen, hogy az Európába
missziós célzattal érkező kisegyházak többsége az Egyesült Államokban erősödött
meg annyira, hogy kiépült, stabil egyházi szervezetet hozhasson létre. A
felekezetalapítás jogának gyakorlását a 20. században sem korlátozta valamely
egyéb egyházpolitikai szándék. Európa nyugati felében (Anglia, Franciaország,
Hollandia) a felekezetalapításnak szintén megvolt a jogi lehetősége, mellyel az
érintettek élhettek is, annak ellenére, hogy a tradicionális egyházak itt jóval
erősebb pozíciókkal rendelkeztek, mint Észak-Amerikában. Ezen országok
közéletét ekkoriban csak ritkán kavarták fel a különféle „szektaügyek”. Az
állam és az egyház elválasztásának elve az első világháborút követő polgári
alkotmányokban szinte kivétel nélkül megtalálható, ugyanakkor Csizmadia Andor
is rámutatott, hogy az előremutató rendelkezések többsége a megvalósításkor
„kompromisszumokba fulladt”. A weimari Németországban az alkotmány
széles jogkört biztosított a vallásgyakorlat folytatására, nem ismert el ugyan
egyetlen államegyházat sem, ugyanakkor létrehozta a bevett felekezetek
államegyháziságának megfelelő felügyeleti koordináció rendszert
(Staatskirchenhoheit), mely a történelmi egyházakat nem tekintette az államszervezet
részének, ugyanakkor biztosított több előjogukat és autonómiájuk
érintetlenségét. A lényeg azonban ezúttal is a gyakorlati alkalmazásban rejlik,
s Németországban a náci hatalomátvételig az újabb keletű vallásfelekezetek
viszonylag könnyen és kevés akadályoztatástól érintve alakulhattak meg, illetve
működhettek. Jellemző példa, hogy az Európa-szerte állandó zaklatásoknak kitett
jehovisták Németországban törvényes felekezetként működtek, s egyik fő
központjukat Magdeburgban állították fel. 1933 januárja után azonban a nácik
drasztikusan korlátozták a kisebb felekezetek működését, többségüket
betiltották, tagjait folyamatosan zaklatták, sőt a jehovistákat megkülönböztető
jelzés (lila háromszög) viselésére kötelezték, koncentrációs táborokba hurcolták.
A germán fajiságot hirdető ideológia nem tűrhette a vallásszabadság kifejezését
(miközben elvben számos azt biztosító törvény életben maradt), még a Hitlerrel
konkordátumot kötő katolikus egyházzal kapcsolatban is a „sekrestyébe szorítás”
elvét vallották. A németországihoz hasonló folyamatok zajlottak le az 1938-ig
önálló Ausztriában is.
Lengyelországban az 1921-es alkotmány kijelentette, hogy a katolikus egyház vezető
helyet foglal el az állam életében, ugyanakkor minden polgár számára szabad a
vallásválasztás és gyakorlás joga. (Feltételként itt is csak a közrend és az
erkölcs védelmét határozták meg.) A kiemelt pozíciót elfoglaló katolikus egyház
mellett elismertnek tekintették az ortodox, az evangélikus és az izraelita
felekezeteket, az összes többi az el nem ismert kategóriába tartozott. Hiába
tartalmazta azonban az elismertetés feltételeit az alkotmány is, a lengyel
államban a katolikus egyház hagyományosan erős befolyása nyomasztó akadályt
jelentett a megalakulni kívánó újabb felekezetek útjába. Csehszlovákia 1920.
évi alkotmánya a magyar 1895-ös törvényhez hasonlóan a felekezeti besorolás
hármas tagolódásáról rendelkezett, bár itt negyedik kategóriaként határozták
meg a felekezeten kívüliséget, sőt kijelentették az ateista világnézethez való
jogot is. Fontos különbségnek tekinthető még, hogy az el nem ismert
felekezeteket (Klebelsberg Kunó fenti gondolatmenetével összecsengő módon)
további két csoportba sorolták: egyesületként elismert nagyobb, illetve még úgy
sem elismert kisebb szektákra. Előbbiek a legális működés előnyeit élvezhették,
utóbbiak azonban ebben az országban is nem egyszer váltak a hatósági zaklatások
áldozataivá, és vált gyakorlatilag lehetetlenné elismertetésük kérdése is. Romániának
mind az 1923. évi, mind az 1938. évi alkotmányai tartalmazták, hogy a
„lelkiismeret szabadsága korlátlan”, ugyanakkor a többségi elvre való
hivatkozással rögzítették: „az ortodox egyház uralkodó a román államban; a
görög katolikus egyháznak pedig elsőbbsége van a többi felekezet előtt.” A több
felekezetet nem nevesítő alkotmány ellenére az erdélyi (magyar) történelmi
egyházak számos sérelemtől zaklatottan ugyan, de legálisan működhettek. Új
felekezetek létrehozásának jogát azonban de facto Romániában sem ismerték el,
és a kisegyházi missziók (például az Erdélyben különösen erőteljesen szerveződő
baptisták, vagy a kuriózumnak számító szombatosok) számos akadályoztatásnak,
zaklatásnak voltak kitéve.
Általában elmondható, hogy az 1930-as években
Európa-szerte megromlottak (vagy tovább romlottak) az új felekezetek törvényes
létrehozásának politikai feltételei. Ezt a világháború kitöréséig rendszerint
tételes jogszabályokban nem rögzítették, ugyanakkor számos kormányzati rendelet
közvetett módon korlátozta tovább a felekezetek szerveződését.
Elsősorban azokat a rendelkezéseket sorolhatjuk ide, melyek a
kimondva-kimondatlanul uralkodónak tekintett vallás(ok) állami védelmének
fokozását tartalmazták. Az olasz fasiszta törvénykönyv például szigorúan
büntette az államvallást vagy annak híveit érintő gúnyolódást. (Aztán már csak
az volt a kérdés, hogy például egy protestáns kisegyházi prédikáció mikor
meríti ki a fasiszták szemében a „vallásgyalázás” fogalmát.) Ugyanilyen
rendelkezések láttak napvilágot az 1932. évi lengyel büntetőtörvénykönyvben
stb. is.
Magyarországon hasonló nyíltsággal megfogalmazott
rendelkezések nem láttak napvilágot, ugyanakkor a joggyakorlat világossá tette,
hogy a történelmi egyházak kiemelten élvezik az állam sokoldalú védelmét és
támogatását. Mindez a harmincas években tovább fokozódott, s nyilván közvetlen
hatást gyakorolt arra, hogy a felekezetalapítás esélyei még tovább romlottak a
korszakban, az 1929-1933-as gazdasági válság és a Gömbös-kormány tevékenysége
nyomán elmélyültek a szektakérdéssel kapcsolatban korábban megfogalmazott
álláspontok is. A belügyminisztériumi anyagok (1934, 1936) a korábbinál
szigorúbb hatósági fellépést szorgalmaztak, s előírták, hogy intézkedés előtt a
hivatalos szerveknek a helyi katolikus, református vagy evangélikus lelkész
véleményét is ki kell kérniük. Mindennek ideológiai alapját Kozma Miklós
belügyminiszter egészen nyíltan meg is fogalmazta: „A vallás gyakorlatának
szabadsága nem terjedhet annyira, hogy annak alapján a Magyarországon bevett
vagy törvényesen elismert vallásfelekezetek hitelvi felfogását és híveinek
vallási érzületét sértő tanokat lehessen hirdetni.” Ami egyértelműen a
történelmi keresztény egyházak hatalmi pozíciójának megerősítésével volt
egyenlő. Nem csupán azért, mert – mint említettük – a történelmi egyházak
között is alapvető jelentőségű dogmatikai különbségek vannak, hanem azért is,
mert maga a belügyminiszter is „szektának” definiálta az egyetlen jelentősebb
törvényesen elismert felekezetet, a baptistákat. Sokatmondó továbbá, hogy a
csendőrség nyomozó alosztálya, amely a belpolitikai mozgalmak, pártok
tevékenységét volt hivatott figyelemmel kísérni, külön is feladatként kapta a
kisegyházak szemmeltartását. A rendszer logikájából adódik, hogy az adventista,
pünkösdista stb. csoportok a baloldali (kommunista, szociáldemokrata,
szakszervezeti stb.) mozgalmakkal kerültek azonos megítélés alá. Új felekezet
törvényesítésének a harmincas évek közepétől már az elméleti feltételei sem
voltak adottak.
Ami pedig a hatósági előírások helyi szinten történő
megvalósítását illeti, tovább folytatódott a közösségek zaklatása. Még a
törvényesen elismertnek számító baptistákkal is előfordult, hogy nemcsak
egyszerű vidéki gyülekezeteiket, hanem 1933-ban még országos konferenciájukat
is szétoszlatták a rendőrök, mondván, hogy szektának számítanak. (Mindez majdnem
három évtizeddel a baptisták törvényesítését követően történt.) A kisegyházi
közösségek zaklatására egyébként az engedélyeztetési procedúra hiánya, az
összejöveteleken kiskorúak jelenléte adtak leggyakrabban alapot, de még olyan
apróságokért is feljelentették őket (például a szegedi baptistákat 1934-ben),
hogy az imaházukra tett bibliai idézet „közrendészetileg kifogásolható” stb. A
hatósági akciókat helyi és országos szinten a történelmi egyházak támogatták,
amit számos minisztérium és egyházi szervek közötti levélváltás, illetve
egyházi lapokban megjelent tanulmány és szektaellenes konferencia is jelzett.
(Utóbbiak közül kiemelkedett a református egyház 1933-ban Sárospatakon tartott
rendezvénye.) 1935-ben például Hanauer Á. István váci püspök bizalmas levélben
kereste meg Preszly Elemér belügyminisztériumi államtitkárt azzal, hogy
utasítsa Ladánybene község elöljáróit az ott megjelent baptisták kiutasítására.
„Baptistáknak adják ki magukat, de a valóságban megfigyelés szerint ennek leple
alatt kommunista propagandát űznek” – írta, és meg volt arról győződve, hogy a
Szovjetunió pénzeli őket. Az érvelés logikája ezúttal sem problémamentes,
hiszen ha valaki a harmincas években kommunista szervezkedésbe akart kezdeni,
nem valószínű, hogy egy faluban pont egy – amúgy is köztudottan éber hatósági
figyelemnek kitett – kisegyházat választ fedőszervéül. A különböző (bal- és
jobboldali) politikai ideológusok egyaránt nemzethalállal fenyegető veszélyt
láttak a „szekták” tevékenységében. A jobboldali, nacionalista politikusok és
publicisták általában a történelmi egyházak államfenntartó szerepét, a
magyarság lelki egységét látták sértve általuk, míg a baloldali és a népi írók
inkább a szegény magyar nép, konkrétan az alföldi parasztság helyzetének
kilátástalanságát vélte felfedezni gyarapodásukban. 1936-1937 folyamán a
falukutatók igyekeztek feltárni a parasztság nehézségeit – és az egyik
legnagyobb tragédiának a szektásodást tartották, legjelentősebb képviselőik
(Kovács Imre, Féja Géza) úgy vélték, hogy „a” szekta az agrárproletariátus
nyomorából, a parasztság föld utáni vágyából táplálkozik, városokban szerintük
alig tudnak lábra kapni.
A második világháború kitörését követően, 1939
decemberében Keresztes-Fischer Ferenc belügyminiszter a honvédelem érdekeire
hivatkozva szinte kivétel nélkül betiltotta a vallási kisebbségek mindenféle
tevékenységét, tehát még korábbi (erősen korlátozott) jogaikat sem
gyakorolhatták. A szektakérdés „végső megoldása” a történelmi egyházaktól
eltérő hitéleti tevékenység drasztikus korlátozását illetve felszámolásának
kísérletét jelentette. Az évek folyamán egyre élénkebben figyelték és büntették
legkisebb mozgolódásukat (pl. titkos összejövetel kísérletét) is. A zaklatások
minden korábbinál nagyobb méreteket öltöttek, és egyre több „szektást” ítéltek
börtönbüntetésre, internálásra, sőt a jehovisták esetén 1942-ben országos
begyűjtőakciót indítottak, egyes csoportjaikat munkaszolgálatra ítélték illetve
koncentrációs táborba hurcolták.
A felekezetek jogi helyzetének megítélésekor rövid
kitérőként említést kell tennünk a világháborút követő néhány évről is.
Az újjászerveződő belügyminisztérium hatálytalanította a kisegyházakat sértő
korábbi rendelkezéseket, és az állam számos megnyilatkozásában (például a
békeszerződésben stb.) tett hitet a vallás- és lelkiismereti szabadság
eszméjének tiszteletben tartása mellett. Eleinte úgy tűnt, a felekezetek
törvényesítésének folyamata akár ott is folytatódhat, ahol az első világháború
előtt abbamaradt. 1947 októberében a vallás- és közoktatási miniszter rendeleti
úton elismert felekezetnek nyilvánította a metodista egyházat, majd az
országgyűlés alig két hónappal később törvényt alkotott a bevett és a
törvényesen elismert felekezetek közötti különbségek megszüntetéséről.
(1947/33. tc.) Számos kisegyház ezt követően állami elismerést kapott (jogilag
tehát egyenjogú lett a történelmi egyházakkal), azonban ekkor sem szabad
megfeledkezni az állami rendelkezések mögötti politikai szándékok
fontosságáról. Az 1947-48 folyamán hozott egyházpolitikai intézkedések ugyanis
már a vallásfelekezeteknek az államszocialista rendszerbe való kényszerítését
készítették elő, és ekkor már nemcsak a kisebb, hanem nagyon is hangsúlyosan a
történelmi egyházak háttérbe szorítására irányultak. A „szekták” pedig hasonló
ideológiai tipizálás áldozatai lettek újra, értelemszerűen fordított előjellel:
az autokratikus államirányítás szemében a történelmi egyházaktól független
vallásosság a szovjet bolsevizmus helyett az amerikai imperializmus obskúrus
ügynökévé, a „keresztény nemzet” helyett a „szocialista társadalom”
bomlasztójává lényegült át, ám nagyon is hasonló módszerekkel lépett fel velük
szemben.
Irodalom
A jelen dolgozathoz felhasznált források és szakirodalom jelentős részét már az ELTE BTK-n megvédett Ph.D.-disszertációm publikált változatában részletesen ismertettem: Fazekas Csaba: Kisegyházak és szektakérdés a Horthy-korszakban. Bp., 1996. (Látószög könyvek) A részletes hivatkozásoktól ezért ezúttal eltekintettem, csak a fontosabb, illetve ott nem említett adatok forrásmunkáit sorolom fel.
Az egyházak jogi helyzetével összefüggő kérdésekre máig az egyik legalaposabb monográfia: Csizmadia Andor: A magyar állam és az egyházak jogi kapcsolatainak alakulása és gyakorlata a Horthy-korszakban. Bp., 1966. A korszak felekezetalapítással kapcsolatos jogértelmezésére felhasználtuk még: Harai László (szerk.): A vallás- és közoktatásügyi igazgatás hatályos jogszabályainak gyűjteménye. II. rész. Vallásügyi igazgatás. Bp., 1943. 27. p.; Gallay Rezső: A vallásügyi közigazgatás és az egyházi szervezetek. Nyíregyháza, é.n. [1942.] (A nyíregyházi községi közigazgatási tanfolyam kiadványai, 19.) 12-13. p.
A terminológiai kérdésekre (pl. szekta fogalmára) vonatkozó széles körű irodalomból: Horváth Zsuzsa: A vallási pluralizmusról. In: Csákó Mihály (szerk.): Hitek és emberek. Horváth Zsuzsa tanulmányai kisegyházakról, vallási mozgalmakról. Bp., 1995. 339-345. p. A kisegyházak történetével foglalkozó szakirodalom gyakran érinti a felekezetalapítás kérdéskörét is. Ld. pl.: Szigeti Jenő: A kisebb magyarországi egyházak. In: Lendvai L. Ferenc (szerk.): A magyar protestantizmus, 1918–1948. Bp., 1987. 188–262. p.; Kardos László – Szigeti Jenő: Boldog emberek közössége. A magyarországi nazarénusok. Bp., 1988. stb.
A modern szekta-fogalom megszületésére és a felvilágosult abszolutizmus értelmezésére újabban kísérletet tettem: Fazekas Csaba: Protestáns megújulási mozgalom és szektaügy a XVIII. századi Szabolcs vármegyében. In: Történelmi tanulmányok. Miskolc, 1999. (Studia Miskolcinensia, 3.) 120-144. p. A dualizmus első időszakának egyházpolitikai vitáiról ld.: Csorba László: A vallásalap „jogi természete”. Bp., 1999. (Az ELTE BTK Művelődéstörténeti Tanszék kiadványai, 2.) 89-141. p. Eötvös József idézett beszéde pl.: Zeller Árpád: A magyar egyházpolitika, 1847-1894. I. köt. Bp. 1894. 545-547. p.
A dolgozatban felhasznált egyházpolitikai törvényeket az alábbi munka alapján idéztük: Gergely Jenő: Egyházpolitikai törvények a Magyarországon a polgári korban (1848-1948). In: Állami és egyházi igazgatás Magyarországon a 19. és 20. században. Bp., 1996. (A történelemtanári továbbképzés kiskönyvtára, VIII.) 40-53. p. (További törvényekre ld. a Magyar Törvénytár vonatkozó köteteit.) Az 1990/4. tc.-et: Az egyházak szerepe a megújuló társadalmakban. Bp., 1997. 57-66. p.; az egyházak nyilvántartásba vételével kapcsolatos jogértelmezés irodalmából általában használtuk: Erdő Péter: A vallási közösségek és jogi kezelésük. In: Jogtudományi Közlöny, 1999. március. 127-131. p.; különösen: Sajó András: A „kisegyház” mint alkotmányjogi képtelenség. In: Fundamentum, 19992. sz. 87-98. p.
Az egyházpolitikai folyamatokra, a történelmi egyházak és az állam kapcsolatairól jól használtuk: Gergely Jenő: A politikai katolicizmus Magyarországon. Bp., 1977.; Uő: A katolikus egyház története Magyarországon, 1919–1945. Bp., 1997.; Bolyki János – Ladányi Sándor: A magyarországi református egyház 1918-1948 között. (1987) In: Barcza József – Dienes Dénes (szerk.): A Magyarországi Református Egyház története, 1918-1990. Tanulmányok. Sárospatak, 1999. (A Sárospataki Teológiai Akadémia Egyháztörténeti Tanszékének kiadványai, 4.) 7-100. p. A két világháború közötti felekezetalapítási kísérleteket és szektaügyeket említett kötetemben összefoglaltam, újabb irodalommal ld. még: Fazekas Csaba: A csendőrség és a történelmi egyházak kapcsolatai a Horthy-korszakban az el nem ismert felekezetek kezelése tükrében. In: Parádi József (szerk.): A napóleoni közbiztonsági őrtestület útja Párizstól – Itálián és Ausztrián keresztül – Budapestig. H.n. [Bp.], 1998. (Rendvédelem-történeti Füzetek, VII., 8.) 34-40. p.
A Magyarországon kívüli egyházpolitikai törvényekről és alkalmazásukról Csizmadia Andor idézett monográfiája mellett (104-108. p.) használtuk: Beke Imre: Az Amerikai Egyesült Államok politikai lexikona. Bp. – New York, 1991. 29-30. p.; Nagy Lajos: A kisebbségek alkotmányjogi helyzete Nagyromániában. Kolozsvár, 1944. [reprint: Székelyudvarhely, 1994.] 69., 101., 229., 263. p. stb.