2018. február 19.
Kecskemét neve egyre gyakrabban fordul elő a híradásokban. 2018 február 9-én egy busznyi hallgató, főként járműmérnök, továbbá mechatronikus és vegyipari gépész indult útnak, hogy meglátogasson ott három gyárat. A látogatás a Terplán Zénó szakkollégium járműmérnöki szakosztálya szervezésében történt.
Az első gyár a Hilti volt. A Liechtensteinben bejegyzett cég főként kéziszerszámokat, fúró- és rögzítőelemeket gyárt. Érdekes volt látni a sokszor egészen nagy méretű, nagy szívósságú és nagy felületi keménységű szerszámok gyártását. A cég termékei üzletben nem vásárolhatók meg, azokat ügynöki hálózat keretében értékesítik.
A Hilti után a Knorr-Bremse következett. A müncheni székhelyű konszern a vasúti- és haszongépjármű-rendszerekhez gyártott fékrendszerek területén világszerte vezető gyártónak számít. A konszern 2017-ben 6,24 milliárdos forgalmat bonyolított le, és világszerte körülbelül 28.000 alkalmazottat foglalkoztat. A gyárlátogatás során alaposan szemügyre vettük például a tesztelést is, ahol 2 hét alatt annyi hatás éri a terméket, mint élete során talán összesen sem.
Végül a legnagyobb kecskeméti gyárban, a Mercedes-Benznél ért véget a tanulmányút. Az üzemben jelenleg három kocsitípust gyártanak: a B-osztály mellett az összes CLA és CLA Shooting Brake típusokat, de egy folyamatban levő beruházás eredményeként 2018-ban a negyedik gépkocsi (az új A osztály) gyártása is be fog indulni. Az üzemlátogatás alatt végignéztük a teljes gyártást (a festésen kívül). A folyamat elején a présüzemben fémlemezekből, illetve tekercsekből 20.000 kN maximális préserővel karosszériaelemeket állítanak elő, majd ezeket a préselt karosszériaelemeket a logisztika ezután vagy közvetlenül a gyártósorhoz a karosszériaüzembe, vagy egy köztes raktárba szállítja. A karosszériaüzemben multifunkciós robotok különböző illesztési technikákkal (pl: klincseléssel, ragasztással, hegesztéssel és préseléssel) illesztik össze a karosszériát, aminek eredményeként elkészül az úgynevezett „nyers” karosszéria. A felületkezelő üzemben speciális előkezelés és tisztítás után felkerülnek a karosszériára a különböző lakkrétegek, majd az összeszerelő üzemben beépítik az autó valamennyi belső elemét, illetve itt kapja meg az autó a komplett vezérlést is. A folyamat végén az összeszerelő üzemben már a kész autó gurul le a gyártósorról.
A honlapon virtuális gyárlátogatásra is van lehetőség.
A hallgatói visszajelzések kedvezőek a gyárlátogatásokról:
„Ami a legjobban tetszett a tanulmányútban, hogy gyakorlatilag fillérekért jó tapasztalatokhoz juthattam, és kellemes kikapcsolódásban vehettem részt.”
„Kaptam egy kis rálátást, ami segít akkor is, ha majd munkavállalásra kerül sor, valamint láttam, hol tartunk, hova kell fejlődnöm szakmailag.”
A kecskeméti kiránduláson készült csoportkép:
Ezúton is köszönjük a MEOF alapítvány és a kari HÖK támogatását.
Dr. Jármai Károly
a járműmérnök szak felelős