"Zöldebb", mégis hosszabb élettartamú hajtóművet fejlesztett a Rába a Miskolci Egyetem segítségével

2021. május 14.

Hosszabb élettartamú, alacsonyabb zajszintű, magasabb hatásfokú és nagyobb teljesítményű hajtóművet fejlesztett a Rába Futómű Kft. konzorciumi partnereivel, köztük a Miskolci Egyetemmel.

A Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretében nyújtott támogatással megvalósult kutatás eredményeként nemcsak a hajtómű hatásfokának növelését sikerült elérni a hajtómű energiaveszteségének csökkentése mellett, de a futóművekben eddig alkalmazott, hagyományos kenési és hűtési megoldásokon túllépve egy innovatív, az üzemi körülményeket figyelembe vevő hajtáslánc-olajozási rendszert is kidolgoztak a Rába szakemberei.

A fejlesztésnek köszönhetően a cég a jövőben már nem csak a jelenlegi vevői megváltozott piaci igényeit tudja majd kielégíteni a zajcsökkentést, a hosszabb szervizperiódust és a nagyobb hatásfokot illetően, hanem várhatóan új megrendelések elnyerésével a piaci pozícióit is meg tudja erősíteni.


Mint azt Vadászné Prof. Dr. Bognár Gabriella, a Gépészmérnöki és Informatikai Kar dékánhelyettese elmondta, a Miskolci Egyetem részéről a Gép- és Terméktervezési Intézet munkatársainak kutatásai a fogazatfejlesztéshez kapcsolódóan a zajszint csökkentésére, a teherbírás, a hatásfok és az élettartam növelésére irányultak.

A fejlesztés sikeréhez hozzájárult a miskolci kollégák fogérintkezés-optimalizálási lehetőségeinek kutatása, amelyben a terhelés hatását vizsgálták a fogérintkezésre, valamint elemezték a fogkapcsolódás és az üzemi körülmények zajra gyakorolt hatásait. A projekt támogatásával elkészült egy a haszongépjármű-hajtóművek meghajtására és egyidejű fékezésére alkalmas vizsgálóberendezés, amellyel terheléses zajvizsgálatokat valósítottak meg. A vizsgáló berendezésen elvégzett mérések eredményei azt mutatták, hogy a konzorcium által a projekt keretében kifejlesztett hajtómű mind rezgés, mind zaj szempontjából kedvezőbb tulajdonságokkal rendelkezik.